Amarah..



Marah tak semestinya kita tak sayang atau suka atau kita benci. Betul tak? Aku memang cepat sangat marah atau kata lain cepat sentap. Aku tau itu kelemahan aku paling besar sekali dalam hidup. Tapi kelebihan aku, aku cepat sejuk atau lepas perkara yang aku marah tu, aku tak simpan dalam hati. Yelah, kita manusia ni tak perfect. Ada kelebihan dan kekurangan. Tapi aku bukan nak cerita pasal kelebihan dan kekurangan aku.

buruk rupa bila marah kan..

Sejak pindah rumah ni, aku jadi cepat marah. Maybe sebab nak kena sesuaikan diri berdua. Nak kena berdikari. Banyak tanggungjawab lepas duduk berdikari. Yelah, dulu duduk dengan emak. Balik kerja tak payah fikir pasal nak masak apa, tak payah pergi pasar beli stok dapur untuk seminggu (just bagi emak duit dia tau apa nak beli), tak perlu nak kemas rumah hari-hari dan etc. Ni bila dah duduk rumah sendiri/sewa, macam-macam nak kena buat. So aku sangat tertekan atau erti kata lain, sangat penat. Tambahan dengan keadaan aku yang mengandung ni. Penat dia sangat berganda okay.

Yang jadi mangsa adalah En. Suami. Hari-hari aku membebel. En. Suami pula macam tak berapa nak faham. Maybe dia tak tau apa yang patut dan tak patut dia buat. So selalu la juga dia kena marah/bebel. Kesian aku tengok. Rasa bersalah pun ada. Tapi nak buat macam mana. Dia suka buat sambil lewa je. So aku kena buat dua kali kerja benda yang sama. Kadang-kadang dia pujuk gak. Tapi kadang-kadang dia buat tak tau je dengan aku.. Lagi la aku marahkan.. huwaaaaa….

Walau apa pun, dia faham keadaan aku yang mengandung. Cuma dia tak tahu apa yang patut dia buat untuk tolong aku. So aku kena terangkan kat dia. Letih noksss.. Macam mengajar budak tadika lak.

-jangan laki aku tension dan lari rumah sudahlah-

Kita ni orang perempuan, terutama isteri memang cakap lain tapi nak benda lain. Maksud aku, yang keluar dari mulut lain dan kat hati ni lain. So si suami ni tak faham.. Marah macam mana pun, kadang-kadang kesian juga. Tak sampai hati. Tapi itulah lumrah rumahtangga. Penuh dengan warna-warna kehidupan. So kena banyak bersabar je la. Yang penting, aku sangat sayangkan En. Suami. Dialah nyawa dan kehidupan aku. Harap sangat hubungan kami kekal hingga hujung nyawa.

No comments:

Pink Cherry