Orang Dapur

Sejak dah pindah rumah sewa ni, bermula la kehidupan baru dalam hidup aku sebagai seorang isteri. Mengemas rumah, basuh baju, memasak dan macam-macam lagi. Sebelum ni bukan aku tak buat masa duduk dengan emak aku. Buat, kemas rumah, basuh baju tu selalu la buat. Cuma MASAK tu yang aku jarang buat. Tambah-tambah masa aku mula-mula preggy. Memang langsung tak masak untuk En. Suami. Tapi masak maggi untuk diri sendiri tu adalah kan. Biasala, time loya tu maggi je la yang aku lalu nak makan.
-nak jadi Orang Dapur yang serba boleh-

Sekarang ni, asal mula hari baru aku dah start fikir "Apa nak masak petang ni?". Baru aku rasa macamana perasaan emak aku, perasaan kawan-kawan kat office yang dah bergelar ISTERI. Persoalan yang wajib bagi emak-emak kan..

Kat office, lepas je siap kerja harian aku. Aku mula la search EN. GOOGLE. Resepi yang macam-macam. Kena tengok apa yang ada kat rumah. Ayam ke, ikan ke, sotong ke, udang ke..Sesuai masak apa. Lepastu kalau ada sayur, sayur tu nak goreng macamana. KAN. Padan muka aku. Asal petang je pening. Tapi takpe la, demi En. Suami, aku gagahkan juga memasak walau perut dah makin besar. Orang kata nak rumahtangga bahagia, elok bagi suami makan air tangan isteri kan.. Baikkkkk..

Sebenarnya nak cerita, masakan pertama aku kat rumah sewa ialah sup ayam. Bagi aku memang kacang je la kan. Sup je kot. Selalu juga duduk dengan emak dulu aku masak sup. Bila masakan yang kena letak santan, aku kenala hati-hati sikit. Jarang masak la katakan DAN aku tak berapa suka santan ni. Tapi Alhamdulillah, En. Suami puji masakan aku. Entah ikhlas ke tak. Tapi bertambah la pula aku tengok. Ikhlas la tu kot.

Lepastu hari yang keberapa entah, aku ada masak ikan cencaru. Masa nak siang ikan tu punyalah payah. First time aku siang ikan cencaru. Kejap aku mencangkung, bila rasa tak selesa (sebab perut besar) aku terus duduk atas lantai. Kejap bersila, kejap lurus kaki. Macam-macam style aku duduk sebab nak potong ikan tu JER. Luka jari-jari aku. Seminggu juga la ibu jari tangan aku pedih. Matik.. Nasib aku ingat masa mak aku siang ikan haritu. Aku ni kiranya masa anak dara dulu, asal ke dapur je nak tolong emak, dia mesti bising. Semak je kat dapur. Tapi bila dah kahwin ni dia sebok suruh aku masak. Adoiii.. Nasib aku ada basic tentang cara nak masak ni. Kalau tak, hari-hari makan kat luar. Okay, aku dah melalut. Cerita pun dah panjang berjela



P/S : Tak susah nak jadi Orang Dapur ni, CUMA kena selalu praktik kan cara/benda ni. Aku nak nasihat kat sesiapa yang anak emak tu terutama perempuan, kena selalu la tolong emak anda kat dapur. Kalau tak tolong pun, rajin-rajin la lihat emak kita masak. Sekurang-kurangnya kita tau, macamana nak potong bawang, goreng ikan, dan apa-apa jer cara nak memasak. Basic pun jadilah. Kan..

2 comments:

...sukahatisyje... said...

tp jue dpt duduk rumah besar!

-budakmusyuk- said...

mana ada besar.. biasa je.. nnti dh ada barang/perabot complete mst nmpak kecik.. hehehe

Pink Cherry