Alergi Telur



Umar dah 8 bulan. Last week pergi check-up dia. Berat tak bertambah. Tinggi jer yang bertambah. Okay la tu. Asalkan Umar sihat, mama dah puas hati. Tak perlu nak berlawan dengan anak orang yang montel, gebu dan gemuk. Yang penting sihat dan takde penyakit yang pelik-pelik. Nurse suruh start bagi makan telur ayam. Katanya nanti masa umur setahun ada injection berunsurkan telur. Takut alergi. So kalau alergi, takdelah injection tu kot.

Hye saya dah 8 bulan

Aku start bagi Umar makan telur masa hari Sabtu. Senang aku nak pantau sama ada dia alergi ke tak. Mula-mula aku kasi putih telur. Campur dalam bubur nasi dia bersama carrot. Dia dah makan habid separuh mangkuk, tiba-tiba naik bintik merah kat bahagian muka, mata dan mulut. Aku dah risau. Makin lama makin banyak naik. Habis satu badan naik bintik-bintik merah. Umar dah start nangis dan mengaru-garu mata dan hidung dia. Nasib aku ada ubat Calamine Lotion. So sapu je satu badan Umar. Kesian aku tengok. Nak buat macam mana. Kena juga test sama ada dia boleh makan telur ke tak. Sampai terpaksa aku bogelkan dia. Tidur pun berpeluk. Maafkan mama yer sayang. Dalam setengah jam bintik-bintik merah tu berkurang. Tapi sampai malam Umar merengek. Maybe dia still rasa tak selesa. So terpaksalah aku stop dulu bagi makan telur. Umur dia 10 bulan nanti aku try kasi lagi. Sebab orang dan doktor kata, alergi telur ni bersifat sementara je. Nanti dalam umur dia 4 - 5 tahun hilanglah alergi tu. So bagi je sikit-sikit walau ada naik alergi tu. Asalkan tak memudarat.







No comments:

Pink Cherry