Ubat cacing...

Heheheh..


Aku dah makan ubat cacing.. heheheh (tu pun nak cerita)
Semalam aku dah pergi klinik panel untuk ambil ubat cacing
Sebab stock ubat cacing yang selalu aku ambil dah habis
Nurse tu kasi aku ubat cacing ni


Rasa coklat okey.. sedap..
Mesti korang ingat ini ubat cacing untuk kanak-kanak kan??
Tak lah, orang dewasa pun boleh makan tau.
Kalau kanak-kanak bawah 2tahun kena kunyah 1 tablet je.
Kalau 2tahun ke atas dan dewasa, kena kunyah 2 tablet.

Pagi ini aku buang air besar
Tengok gak benda yang keluar tu, tapi takde lak cacing keluar sekali dengan najis aku.. hehehe..(habis la lepasni aku jadi pelupa)

Ubat cacing ada 2 jenis

* Albendazole/mebendazole – Ubat ini tidak diserap di dalam badan, jadi ia tinggal di dalam usus besar dan kecil . Ia menghalang sistem kemasukan glukosa yang di perlukan untuk tenaga oleh cacing. Oleh itu, cacing tidak dapat bergerak aktif dan mati kemudiannya.

* Pirantel Pamoate – Ubat ini juga tidak larut di dalam air. ubat ini akan melumpuhkan otot cacing dan menyebabkan cacing-cacing tertanggal dari dinding usus dan dikeluarkan bersama-sama dengan najis.

Patutlah aku rasa pening lepas makan ubat cacing ni. Rupanya ada side effect. Aku google gak pasal ubat cacing ni. Ni side effect nye ye aku dah translate.

"Anda mungkin mempunyai sakit kepala, sakit perut atau loya semasa dirawat dengan Champs D-Worms 6 ®. Kesan-kesan sampingan ini lebih cenderung jika anda mengambil Champs D-Worms 6 ® untuk tempoh yang panjang, seperti selama sebulan. Jika anda mengambil Champs D-Worms 6 ® hanya sebagai satu dos, kesan-kesan sampingan ini biasanya tidak mungkin berlaku.
Champs D-Worms 6 ® boleh menyebabkan pening. Jika anda berasa pening, jangan memandu atau mengambil bahagian dalam apa-apa aktiviti di mana anda perlu berwaspada"

(untuk tumbesaran sila click image)

No comments:

Pink Cherry