Pertama Kali Sepanjang 28 Tahun

Sejak menjadi isteri dan duduk berdikari ni, banyak benda yang aku belajar. Dari yang aku tak pernah buat dan terpaksa buat. Jangan fikir bukan-bukan okay..

Hari Sabtu tu aku teringin nak masak ikan keli sambal. Padahal ikan keli tu dah seminggu aku beli. Tapi disebabkan aku sangat takut untuk masak ikan tu, so aku padamkan saje niat aku. Tapi simpan lama-lama ikan tu pun nanti isi dia dah tak sedap pulak kan. Aku gagahkan juga masak. Aku keluakan dari fridge. Of course la keras lagi ikan tu. So aku rendam dalam air sampai ikan tu lembut. Sebenarnya mesti korang tertanya-tanya apa sebenarnya aku cuba nak cerita. Dalam hidup aku, inilah first time aku cuci dan masak ikan keli. Sebab ikan ni kan remeh sikit. Bagi aku la. Nak kena buang lendir dan bau dia dulu la. Kalau goreng mesti meletup bagai.

Okay, sambung cerita. Lepas ikan tu dah agak lembut, mak aku cakap rendam dengan air asam jawa. Aku pun rendamla dalam 10minit gitu. Hilangla dia punya lendir dan bau hanyir ikan tu. Tapi kat rumah mak, aku nampak mak aku basuh dengan air limau, so aku pun basuh dengan air limau pulak. Sebab tak confident, aku call emak aku. Sama ada nak kena basuh dengan air paip ke tak.

Aku : Emak, ikan ni Along dah rendam dengan air asam jawa. Lepastu basuh dengan air limau. Nanti nak kena basuh balik ke dengan air paip. 

Emak : Laaa....kalau dah rendam dengan air asam jawa, buat apa basuh dengan air limau lagi.

Aku : Haa?? Yeke? Abis tengok kat rumah mak basuh dengan air limau.

Emak : Mak basuh dengan air limau sebab tak rendam dengan air asam jawa

Aku : Owh.. yeke.. (gelak). Habis ni nak basuh dengan air paip tak

Emak : Yela, kena basuh dengan air paip..

Aku : Ok, terima kasih mak..
 
Kan.. gitu ceritanya.. Habis bab mencuci ikan keli. Ini bab nak masak pulak.. Ikan keli ni kalau masak gulai bagi aku mungkin takde masalah. Tapi kalau nak kena goreng, aku jadi takut. Kenala pakai alat keselamatan. Macam nak pergi berperang pulak kan. Takde lah aku pakai baju kalis peluru bagai. Cuma aku pakai spek mata. Sebab aku tak kisah kalau ikan tu meletup dan minyak kena tangan aku. Kalau kena MATA?? Mau buta aku. Hahah.. Aku main campak je ikan tu dalam kuali. Takut nak tunggu, aku lari pergi ruang tamu. Bila rasa macam dah garing, nak kena terbalik ikan tu ke bahagian sebelah pulak. Kalau tak mau sebelah je yang hitam, sebelah putih. Heh.. Nasib la ikan tu memahami aku yang takut ni. Ikan tu tak mau bagi aku trauma goreng dia buat kali pertama. So ikan tu tak meletup sangat. Meletup light-light je. Haaa.. Selamat mak nok dari kena serang dengan ikan.. Hahahah...

-nampak tile tu kena tembak dengan minyak-


-hasil selepas di terbalikkan, habis tertanggal kulit ikan tu aku kerjakan-


-hasil selepas diangkat-


Lepas goreng, aku buat sambal ikan tu. Finally, masa makan aku tanya En. Suami sedap ke aku masak. Dia cakap sedap. Alhamdulillah.. dan ini hasilnya..

-Tadaaaa.. dah siap ikan keli masak sambal aku-


Korang nak tengok tukang goreng ikan yang memakai alat keselamatan tak?? Kalau nak tengok scroll ke bawah

|

|

|

scroll lagi
|

|

|

|

|
dan lagi

|

|

|

|

|

|

|

|

|
Tadaaaa....






-gemuk tak mak buyung ni? sememeh gila muka aku.. adoi..-

P/S : Inilah pengalaman pertama aku dari mencuci dan memasak ikan keli. Very adventure okay.. (Adventure la sangat). Okay, baby dah tendang. Aku nak kena gi toilet.. Bye..

No comments:

Pink Cherry