Umar Dan Makanan

Umar dah 6 bulan. So masa ini sesuai untuk kasi Umar makan. Aku dah start bagi dia makan masa lagi seminggu nak umur 6 bulan. Saje bagi awal sebab masa tu cuti. So dapatlah aku pantau apa yang Umar suka makan dan apa yang dia tak boleh makan. Umar ni dah menunjukkan minat untuk makan masa dia umur 5bulan. Sebab dia kerap sangat menyusu dan memanjang tak cukup. Lepastu time aku and En. Suami makan, dia duk terkulat2 tengok kami makan.. Tapi aku tak berani nak bagi makan lagi. So aku try bagi nestume dalam susu dia. Tak banyak pun. Dalam 2 sudu je. Tengok dia kenyang dan time menyusu normal.

Makanan first dia adalah puree pisang. Tapi dia tak berapa nak suka sangat. So aku tambah dalam puree pisang tu dengan nasi (yang telah di blend halus dan tapis). Pun dia macam pelik. Buat pula nasi dan kentang. Ni Umar suka. Maybe sebab rasa lemak kat kentang tu. Aku continue bagi 3 hari berturut2. Tengok dia okay je. Biras aku cakap kenapa tak letak ikan atau ayam. So aku buat pula carrot + nasi + ayam. Umar suka juga. Teruskan 3 hari, sebab nak tengok dia serasi tak dengan ayam. Takde alergi kat ayam. 

Lepas 3 hari aku buat pula ikan tenggiri + bayam + nasi. Umar tak suka bayam. Dia makan main2 je. So esoknya aku buat ikan tenggiri + sawi manis + nasi. Slow sikit dia makan. Tapi nak makan jugala dari letak bayam tu. Teruskan lagi dan dia tak alergi pada ikan tenggiri. Aku try pula carrot + ikan bilis + nasi. Masuk hari ketiga, penuh ruam kat telinga dan leher dia. Aku dah cuak. So maknanya Umar alergi ikan bilis dan aku stop ikan bilis. 

Sekarang ni aku bagi dia makan ikan salmon + broccoli + nasi. Hari ini hari ke-3, tengok ok je. Pengasuh cakap selera je dia makan. Maybe sebab bau broccoli tu wangi kot. Untuk pengatahuan B2B, doktor ada suggest suruh letak olive oil atau corn oil dalam bubur dia. Tapi aku tak letak. Yang aku letak butter. So wangi je bau dia. Tujuan letak minyak ni sebab nak bagi lemak sikit sebab baby perlukan juga lemak dalam makanan dia. Dan untuk elakkan baby sembelit.

-Comot anak mama-

-kalo dia maka dalam rocker ni, abis kotor benda gantung2 ni-

Sorry la tak sempat nak ambil gambar setiap bubur yang aku buatkan untuk Umar. Pagi2 nak pergi kerja tu dah rushing. Dengan nak blender lagi, lepastu kena tapis bagai supaya bubur tu tak kasar. Tak sempat i nak ambil gambar.. Heeee... Yang penting Umar suka dan dia sihat. 
Buat masa ni Umar makan 2 kali je. So aku bekalkan 2 bekas ke rumah pengasuh. Satu tengahari dan satu untuk petang. Breakfast dan malam sebelum dia tidur aku bagi nestume dalam susu dia. Ni ada tips apa yang boleh dan tak boleh untuk setiap bulan umur baby. Tapi ada juga yang aku bagi. Malas nak command sangat.

- makanan mengikut umur baby -

- Jadual makan baby -

- Makanan mengikut kumpulan umur. Yang 1 sudu the minyak tu sebenarnya 1 sudu teh minyak ye. Typo -

- Tips untuk semua Mommy -




P/S : Semua info dari Mr. Google.. Hewhewhew… Harap dapat memberi info pada semua mommy



No comments:

Pink Cherry