Cerita Umar

Anak-anak korang ada tak cerita cartoon favorite masa kecil? Setiap budak ada cerita cartoon favorite mereka mengikut peringkat umur masing-masing. Macam aku, dari dulu sampai dah jadi mak orang ni aku tetap suka tengok Doraemon okay. Setiap hari Sabtu mesti tak miss tengok kat NTV 7. Sampai En. Suami bengang dan tanya, apa faedah yang aku dapat dari tengok cerita ni. Hahah.. Biarlah, aku suka. Dulu masa kecil, sampai komik Doraemon penuh sekotak aku simpan. Now tak tau mana komik-komik tu.


Dari Umar umur 4 bulan dia dah minat tengok TV. Maybe sebab coloring dan bergerak-gerak. Sebab tu dia suka. Aku akan download ikut peringkat umur dia. Masa seawal 4 bulan tu aku lebih banyak download cerita cartoon yang berlagu, bacaan zikir2 dan azan. Kebanyakkan dari channel Baby TV. Masa ni aku tak beli lagi channel Baby TV. So download je la dulu. Lagi satu aku suka lagu-lagu dari The Giggle Bellies. Korang try cari kat Youtube. Dia punya video sangatlah colorful okay.


Start umur dia 6 hingga 8 bulan, aku download cerita cartoon macam Pingu, Bernard Bear, Thomas and Friends dan Bob The Builder. Selain tu video belajar untuk baby macam mengenal ABC, 123, color and shape. Setiap bulan aku akan update video baru dari cerita cartoon tu. So takdelah cerita sama. Variety sikit. Heheheh..


Dari Umar 8 bulan until now, video yang aku download lebih berkisar tentang kehidupan. Macam Upin Ipin, Masha The Bear, Shaun The Sheep, Oscar's Oasis, Oggy and The Cockroaches, Invention Story, Pada Zaman Dahulu dan Timmy Time. Video belajar tetap aku terapkan macam maksud bacaan Al-fatihah, orang mengaji dan berzikir, dan binatang-binatang dan lagu nasihat.


Dalam banyak-banyak cerita cartoon tu, Umar paling suka tengok Masha and The Bear. Cerita ni dari Russia. Bahasa pun bahasa Russian. So memang aku tak faham la kan. Tapi jalan cerita dia mudah kita fahami. Cerita ni mengisahkan seorang budak perempuan bernama Masha dengan seekor beruang. Masha ni duduk rumah kat dalam hutan tepi landasan keretapi. Tak pasti pula mana parent dia. Semua haiwan kat dalam hutan tu tak suka dengan Masha sebab dia nakal sangat. Tapi beruang ni je yang boleh tahan dengan perangai si Masha ni. Korang cari la dalam Youtube. Grafik cerita ni memang sangat cantik. Jelas sangat. Cerita ni banyak episod. Aku baru dowmload sikit-sikit. Kalau korang nak follow, korang download episod pertama macam mana Masha ni jumpa beruang tu. Kalau tak nanti korang tak faham.


Memanglah tak bagus sebab anak aku leka tengok TV. Tetapi aku kan bekerja. Balik rumah nak masak, uruskan rumah. So masa aku banyak kat dapur. Kesian kat dia. Eloklah dia tengok TV dari mengacau aku kat dapur yang dah tentu bahaya untuk dia. Dan dari anak aku leka dengan gadget, game, tab or smartphone bagai, baiklah dia tengok TV. Sekurangnya tengok TV hanya kat rumah. Kalau kat rumah orang mesti takde cerita dia, so bolehlah dia bergaul dengan kawan-kawan dia. Tapi Umar takdelah tengok TV sepanjang masa. Kalau dia bosan dia akan main mainan dalam Playpen dia. Lagipun video yang aku download tu bukan cartoon semata, untuk dia belajar pun ada. Aku selang-selikan dengan pembelajaran mengikut usia Umar. So terpulanglah pada individu untuk mendidik anak masing-masing.

Okaylah.. aku nak sambung download cerita baru untuk Umar. See u next Entry.






No comments:

Pink Cherry