Pengalaman Pregnant : 2nd Check-up Klinik Kerajaan


Hari ni pukul 8.00am aku check-up kali ke-2 dengan klinik kerajaan. Pagi-pagi aku dah bangun, mandi, breakfast (itu penting) dan bersiap bagai. Aku check-up di Klinik Kerajaan Sungai Tua, Selayang. Pukul 7.57am aku dah sampai. Memang ramai giler la kan. Terus letak buku merah dalam bakul tulis 8.00am. Sambil menunggu aku gi timbang berat. Naik 2.5kg. Padahal itu berat time aku tak pregnant. 1st check-up berat aku 45kg. Sebelum tu aku check dengan private 43.5kg.. Turun yang sangat mendadak. Mana tak turunnya.. Kan aku muntah teruk.. Alhamdulillah, setelah sebulan berhempas pulas dengan muntah, akhirnya aku kembali normal. Dah boleh makan nasi walau takla berselera sangat. Eh, tercerita benda lain lak kan.. hehehe

Okay, tak sampai 5minit nama aku dipanggil untuk ambil darah.. Dalam bilik ambil darah aku tunggu 15minit. Lepastu kena bawa darah pergi makmal. Tunggu lagi 5minit. Keputusan darah keluar. Pergi balik kuanter 1st tadi kasi keputusan darah. Haaa.. kat sini punyalah lama okay aku kena tunggu. Dari pukul 9.30am sampai 10.30am. Padahal orang yang depan ambil darah dari aku dah 15minit settle dan boleh balik. Biasala kan.. Kata klinik kerajaan. Kau kenalah sabar menunggu. Kalau tak sabar, kau keluarlah duit dan check kat private. 

Sambil menunggu, adalah dalam 2 kali nurse buat announcement " Ibu mengandung yang belum test air kencing mari sini ". Aku buat tak tau je masa 1st time tu. Bila kali kedua dia announce aku dah gelabah. Di klinik kerajaan kau orang jangan jadi BODOH SOMBONG okay. Kalau tak sampai kesudah la kau memang bodoh.. Kau kena banyak tanya. Jangan harap dorang akan bagitau kau satu-satu. Aku pun tanya la kakak sebelah aku.

Aku : Kak, memang tiap kali check-up kena test air kencing ke?

Akak : Yer dik. Tiap kali check-up kena test. Kalau tak nanti nurse marah.

Okay, aku dah kelam kabut. Cepat-cepat aku jalan pergi toilet dan kencing dalam bekas urine tu. Hahah.. Tak sampai 10minit nama aku kena panggil dengan nurse kaunter depan. Cek tekanan darah dan dia tanya :

Nurse 1 : Dah test air kencing

Aku : (Gulp) Dah, tapi tak check lagi. ( Jawapan untuk selamatkan diri dari kena marah. Padahal dah banyak kali nurse announce kan)

Nurse 1 : Owh.. yeke (nurse tu jawab macam tak caya je..)

Nurse tu pun suruh assistant dia check untuk aku. Lepas dah check aku gi balik kat kuanter tu untuk tunggu apa lagi lepas ni. Dia kasi buku merah dan nombor giliran suruh aku tunggu. Buku tu kena letak dalam bakul bilik 1. Dalam 5minit tunggu nombor aku dipanggil masuk bilik 1. Dalam bilik nurse 2 suruh aku baring untuk ukur perut. Lepastu dah ukur perut dia memulakan nasihat. Sebelum tu nurse 2 tanya aku punya result scan yang buat kat private ada bawa ke tak sebab aku disahkan ada fibroid. Tapi aku lupa bawa. Nurse 2 tu pun bebel tanya aku kenapa boleh lupa.. Hahah.. aku diam je la. Malas menjawab nanti kena marah. So next time check-up aku kena bawa. Okay nurse..

HB (hemoglobin) dan berat aku nurse 2 cakap okay. Macam biasa, kena makan makanan berkhasiat, minum susu, makan ubat, jangan angkat berat dan sebagainya. Settle dan boleh balik. (Eh, mana boleh balik. Aku kena masuk office. Kerja. So minta la time-slip)

Sekian saja cerita aku untuk second check-up. Next check-up 6/11/2012 nanti.. So bersedia macam biasa.


No comments:

Pink Cherry