Kesabaran

Dah lama tak post entry. Banyak sebenarnya nak cerita. Nak bercerita ni kena ikut mood. Tapi disebabkan mood takde. So simpan je la.

Umar dah genap 10 bulan pada 7 January 2014. Macam-macam kepandaian baru yang dia belajar. Masih tak boleh berjalan. Kalau berjalan dari satu tempat mesti kena pegang perabot. Dah boleh sebut hujung-hujung ayat yang selalu kita sebut. Yang paling best dia pandai sebut MAMA.. Kalau time dia merengek tu, bila sebut MAMA terus aku tak jadi nak stress. Sebab rasa terharu sangat. AYAH still tak boleh sebut tapi PAPA dia boleh lak cakap. Pastu dia suka mumble/cakap bahasa dia, tapi aku tak faham la kan.. hihi.. Dan Umar ni sangatlah peramah. Bila jumpa orang je mesti dia nak tegur. Terutama dalam lift. Tak pun kalau orang berborak, dia akan borak sama dan gelak. Macam lah faham kan..

Genap sepuluh bulan je, Umar tak sihat. Demam ON/OFF. Dalam 4 hari juga dia demam. 3 kali klinik dan sekali pergi hospital. Demam dia panas dari 38 - 40.. Mana la aku tak risau. 2 hari gak aku tak kerja. Dia aktif macam biasa walaupun tak sihat. Nak makan dan menyusu. Tak merengek. Itu memang aku tak risau. Yang aku risau, bila nak hantar kat rumah pengasuh. Yelah, orang nampak dia aktif so mesti ingat dia sihat dan buat tak tau je dengan panas badan dia.. Sebab tu lah aku cuti untuk jaga Umar sendiri.


Masa dia demam tu aku try la cek mulut dia. Sebab dah 10 bulan takkan tak tumbuh gigi lagi kan. Rupanya 3 batang gigi dia dah tumbuh sekaligus. Teruk betul aku ni. Anak dah tumbuh gigi pun tak perasan. Patutlah anak aku demam teruk. Hari minggu haritu boleh lak Umar cirit-birit dan muntah-muntah. Maybe sebab panas dalam badan. Time ni dia melepet je, makan dan susu pun kurang. Nak minum air suam je. Tapi sebab aku risau dia takde tenaga, aku letak sikit glucose dalam air suam dia, Tapi yang pelik nye dia cirit-birit pagi je. Petang dan malam takde lah pulak.

Macam-macam dugaan. Siapa yang ada anak kecik mesti faham perasaan aku bila anak kerap tak sihat. So kena ada KESABARAN dalam menghadapi kerenah anak yang tak sihat ni. Letih memang tak usah cakap lah kan. Dengan tak tidur sebab risau. Nak kena monitor suhu badan anak. Kena kasi ubat ikut time. So takleh nak skip kalau nak cepat elok. Dengan anak merengek sebab tak selesa. Dahla aku bekerja, pergi office je duk mamai lagi. Syukur aku masih boleh bersabar dan kuat menghadapi ujian ini.

Okay, cukup untuk hari ini. Nanti kita cerita lagi yer.. Assalammualaikum

Aktiviti Umar











No comments:

Pink Cherry