Tukar Susu


 Masuk 10 bulan ni dah 3 kali Umar tukar susu. Masa dia lahir tu dia minum Anmum plus dengan susu badan. Semua sedia maklum, susu badan aku memang tak banyak. Sebab tu lahir-lahir je anak aku dah campur susu. Kesian kan anak aku. Tapi nak buat macam mana. Harap next baby aku leh BF dia sepenuhnya. InsyaAllah, kalau ada rezeki.


Umur dia 5 bulan dia taknak dah menetek. So teruskan dengan Anmum. Umur 6 bulan, berak Umar dah start keras. Kesian aku tengok time dia meneran tu. Merah-merah muka. So aku decide tukar susu lagi. Aku try kasi Dutch Lady dulu sebab tengok anak buah aku minum okay je. Sampai la bulan ni (Januari 2014), Umar tak sihat. Dekat seminggu dia demam On/Off. Lepastu cirit-birit pula. Dalam masa dia tak sihat tu, dia tak nak menyusu. Sehari tu ada lah dalam 2 kali. Dengan taknak makan lagi. Mana aku tak risau kan.

Masa checkup dia 10 bulan hari tu kat KK Selayang, nurse ada sarankan aku tukar lagi susu lain. So aku pergi kedai barangan baby. Cari susu apa yang sesuai. Aku compare pula dengan anak buah En. Suami. Ada yang minum Lactogen. Aku tengok dia sihat je. Bukan taknak try susu mahal, tapi biar dari susu murah dulu. Kalau tak okay juga, baru cari mahal sikit. Itu pendapat aku lah kan..


Kita kalau nak tukar susu ni tak boleh terus tukar susu baru kan. Kena selang-selikan. Nak tengok mana tau dia tak sesuai ke. So ada masa tu Umar merengek, aku bagi lah susu Dutch Lady tu dulu. Dia taknak minum. Pastu aku bagi susu Lactogen, dia minum habis. Kat rumah pengasuh dia minum sampai 3 kali. Masa Susu Dutch Lady tu sekali pun belum tentu, tu pun kalau minum kena paksa. Susu Lactogen ni, aku buat 7 oz pun tak cukup. Siap nangis-nangis nak lagi. So far okay je aku tengok. Tak taulah masa akan datang.






No comments:

Pink Cherry