Si Bulus....

Hurmm...

Aku bosan ni..

So aku wat entry pasal semua anak-anak bulus yang aku bela
Sangat-sangat menyayangi mereka
Walaupun mereka tak boleh bercakap bahasa kita
Bila dalam keadaan sedih ia seakan-akan memahami apa yang kita rasa
Kata orang, bela mereka ni kita akan dimurahkan rezeki
Maybe anak-anak bulus mendoakan kita semasa memberi mereka makan
Kalau betul, Alhamdulillah...

Walaupun aku hanya membela kucing biasa, tapi bagi aku mereka sangat comel.
Tak susah nak dijaga seperti baka campuran lain
Ada juga yang mati, tapi kebanyakan nya selepas lahir la.
Maybe sebab sakit.

Kebanyakan anak-anak bulus ni adalah dari keturunan yang sama
Tapi ada juga yang orang buang ke rumah aku
Dan ada juga yang aku kutip.
Sebab aku ni sangat kesian dengan anak-anak bulus ni
Kalau aku pergi makan di mana-mana, bila jumpa mereka
Pasti aku akan bagi mereka makan
Tak sampai hati aku melihat mereka kelaparan..

Antara anak-anak bulus yang aku bela setakat ini :

1) BELANG
-dia suka duduk macamni, tapi dah kena buang dengan jiran sebab asyik bagi "pewangi" rumah jiran je.. heheh..


2) BABY
-Nama pun dah baby, bulus ni adalah kucing kesayangan aku sebab bila time aku nangis dia akan mengiau. Seakan bertanya "kenapa" kat aku.. Dia ni sangat baik dan menjaga. Nak tau sebab apa? Sebab kalau time dia ada anak kecil, tak kira anak siapa pun dia akan susukan selagi susu badan dia ada..Baikkan???.


3) CELET
- Nama dia sempena mata dia yang tak nampak sebelah. Sangat garang okey, dah banyak kali aku kena cakar dengan si Celet ni. Ni kucing yang datang ke rumah aku. Macam pelarian la dia ni. Dia tak suka dimanjakan. Tapi kalau dia nak manja, dia sendiri akan datang kepada kita.


4) CICIK
-Bulus ni anak kepada si Celet. Macam mak dia juga. Garang juga. Ni kucing kesayangan my mum.

5) CITAM
-Bulus ni pula adik aku yang bongsu kutip. Dia cakap kesian sebab kucing ni kecil-kecil dah kena buang. Gambar yang atas tu masa mula-mula dia duduk kat rumah aku. Sangat comot. Penuh hingus dan tahi mata sebab dia sakit mata dan selsema. Aku suruh En. Tunang beli ubat selsema di Vet. Ingat dah tak lama nyawa dia, tapi alhamdulillah hidup sampai sekarang. Bawah tu gambar dia yang terbaru. Bila time tidur, air liur dia mesti meleleh dan terpaksa tukar cadar selalu. Nampak tak lidah dia? Dia suka jelir lidah. Dah macam dog lak aku tengok.. Selalu tanya dia " Mak kau pekenan anjing ke?" hehehhe...


6) BLACK

- Ni anak kepada Si Celet, tapi dibela dan disusui oleh Si Baby. Sebab Si celet dah taknak kat dia. Kesian la dekat si Black ni. Kecil-kecil dah kena buang dengan emak sendiri.


7) CHEMONG
-Nama dia sempena nama kucing AR. Tompel dalam cerita DO RE MI. Dia ni anak kepada si Cicik. Umur baru masuk sebulan. Sangat tembam dan gebu. Geram je aku tengok.


Aku memang suka sangat bela si bulus sejak dari kecil lagi. Tak percaya?? Tengok gambar ni



P/S : Setakat ini, hanya 7 ekor si bulus yang aku bela..

2 comments:

Cik Bambam said...

chemong tuh mcm kucing aku dulu.. bela time kecik2 tp dah mati kena langgar dek kete.. terus x bela kucing dah weh..huhu..

-budakmusyuk- said...

@Cik Bambam

tu la, aku suka bela kucing, byk gak aku bela. bila kita dh syg gile2 mati lak.. pernah aku nangis cam budak kecik bila kucing nangis kena langgar. Dgn En. Tunang lak tu..

Pink Cherry