Imbuhan yang bukan milik kita..

Sebelum cuti sekolah baru-baru ini, kerajaan telah memberi bantuan sebanyak RM100 kepada pelajar sekolah menengah dan rendah. Dan ada pihak yang tak bertanggungjawab telah mengambil duit itu. Contohnya ada pihak sekolah yang telah menolak awal-awal separuh dari duit itu untuk PIBG sekolah. Bagi aku,ini adalah sangat tidak wajar. Sebab duit itu bukan hak mereka. Duit itu adalah bagi meringankan beban mereka.

Serius betul ayat-ayat aku kan.. hehehhe.. Sebenarnya selain pihak PIBG sekolah, aku ada juga dengar ada segelintir ibu bapa yang tak bertanggungjawab menggunakan wang tersebut untuk kegunaan peribadi mereka sendiri. Sepatutnya gunakanlah duit itu untuk membeli baju,kasut dan buku-buku sekolah untuk anak-anak mereka. Dengan ini dapat meringankan beban ibu bapa juga.

Okey, sebenarnya aku nak cerita pengalaman aku sendiri tentang RM100 untuk pelajar ni. Semalam adik aku yang bongsu (11tahun) ada cerita, yang jiran “ kesayangan” aku tu ambil duit anak-anak mereka. Anak dia yang sekolah dan layak menerima bantuan tu seramai 4 orang. So anda bayangkan berapa yang dia dapat??? RM400. Siap bahagi-bahagi berapa suami dan isteri dapat. Aku bukan nak mengata, tapi ini adalah pengalaman aku sendiri. Bagi aku benda macam ni sangat tak wajar. Itu hak anak-anak yang telah diberikan oleh kerajaan kepada mereka. So sebagai parent yang bertanggungjawab tak akan terjadi perkara macamni.

Lepastu adik aku ada cakap..(haa, ini memang aku mengata)

“Along, tadi anak Ruby(bukan nama sebenar) bagitahu adik yang Ruby nak pergi Jahanam (Vietnam)”

What the hell ha kau bagitahu anak kau. Dan suruh anak kau bagitahu adik aku supaya aku tahu kau nak pergi Jahanam.. kau nak berlagak dengan aku kan. Duit anak-anak pun kau ambil untuk kau pergi suka-suka dan beli baju. Eh… (aku tak jeles pun dengan kau okey sebab aku nak pergi Singapore)

Aku suruh adik aku cakap macamni (jahat nye kakak) Kau cakaplah kat anak si Ruby tu, emak kau pergi Jahanam tak bawa anak-anak. Tapi aku (aku la tu) pergi Singapura bawa kau (adik aku). Lagipun nak pergi Vietnam tu tak payah company sponsored, aku boleh pergi sendiri. Apalah sangat nak bandingkan Vietnam dengan Singapore tu. Lagi mahal (uishhh.. berlagak betul aku. Sebab dalam keadaan emosi kan)”

Kesian adik aku yang tak tahu apa-apa. Korang perasan tak apa motif si Ruby tu??

Korang mesti tak tahu kenapa aku marah sangat dengan si Ruby tu kan?? Dia jiran aku. Tapi aku ada masalah sikit dengan dia. Next entry la aku cerita okey

P/S: Aku tak suka orang yang berlagak kaya dan susahkan orang lain. Bagi aku cukuplah kau hidup sederhana. Cukup makan dan pakai. Tidak berhutang keliling pinggang untuk menunjuk yang kau mampu bertukar macam orang yang mampu. Semua kekayaan tu hanya pinjaman. Kita hidup bagai roda. So tak perlu menunjuk-nunjuk.. Eh..

No comments:

Pink Cherry